Wczoraj wszedł w życie podatek audiowizualny. Obejmie m.in. Netflixa i HBO GO

4 lipca 2020 Wyłącz przez naczelny
Podziel się z innymi:

Wczoraj wszedł w życie nowy podatek audiowizualny obejmuje on właścicieli dużych firm VOD. Przychody z podatku zasilą Polski Instytut Sztuki Filmowej. Podatek obejmie m.in. Netflixa, HBO GO, Player.pl, Iplę, CDA Premium, Amazona. Łącznie dotyczy on ok. 160 serwisów VOD działających w Polsce.

Opłata od serwisów weszła w życie 1 lipca 2020 r., a wcześniej została uchwalona w ramach tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Podatek ma wynosić 1,5 proc. przychodów albo wpływów reklamowych – w zależności od tego, która kwota będzie wyższa.

Nowego podatku nie będą musiały płacić tylko mikroprzedsiębiorcy i wydawcy serwisów, których liczba użytkowników w ubiegłym roku była niż 1 proc. osób korzystających w Polsce z internetu szerokopasmowego.

W tym roku do PISF-u w ramach nowej opłaty ma trafić ok. 15 mln zł od właścicieli serwisów VOD. W kolejnych latach ma to być minimum 20 mln zł. Według szacunków Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, najwięcej będzie musiał zapłacić Netflix – ponad 6,5 mln zł. Z kolei Ipla ponad 4 mln zł, a Player.pl – 1,5 mln zł.

Pojawiają się głosy, że firmy koszty nowego podatku zrekompensują sobie podwyżką cen usług, ale czy tak się faktycznie stanie, zobaczymy już niedługo.


Podziel się z innymi: